Trade Hair Supplies – Ett familjeföretag med fokus på framtiden


Trade Hair Supplies är familjeföretaget från Darlington i England som slagit rot i Sverige, närmare bestämt i Göteborg. De senaste åren har företaget vuxit kraftigt. Med nya satsningar på unika varumärken som IdHAIR, Dear Barber och Philip Kingsley i sortimentet förvaltar VD:n, Guy Sliufko, arvet från hans farfar som startade företaget för 70 år sedan.
 

Trade Hair Supplies grundades av nuvarande VD:n Guy Sliufkos farfar i Darlington i England för 70 år sedan. Idag äger och driver Guy själv det svenska företaget.


I det stora lagret på Ringön i Göteborg finns inte bara massor av produkter från olika märken, här finns även en butik där frisörerna kan köpa sina produkter direkt från hyllan, precis som i en vanlig affär. Trade Hair Supplies affärsidé är att man inte ska behöva köpa på sig ett stort lager för att få det bästa priset för en produkt. Här kan frisörerna istället välja precis så många produkter de behöver.
Här finns även en utbildningslokal med en scen och plats för 50 deltagare. Idag jobbar det totalt tolv personer på Trade Hair Supplies, och de fortsätter att växa hela tiden. För fyra år sedan var det VD:n Guy Sliufko och en till som skötte butiken och lagret, som då låg i Mölndal.
- Det har gått snabbt men vid rekryteringen har vi lagt stor vikt vid att alla kollegor ska fungera bra i grupp så att det blir ett effektivt teamwork. På så sätt kan vi ge en konstant, riktigt bra service till kunderna och samtidigt tillsammans skapa en trevlig arbetsmiljö.
 


Trade Hair Supplies historia börjar för ganska exakt 70 år sedan, i staden Darlington i England. Guys farfar Ray Sliufko startade företaget, som då hette Ray & Company LTD, tillsammans med sin bror. De två bröderna levererade frisörprodukter till Norra Englands frisörer med tåg och utökade sedan verksamheten med en tillverkningsfabrik som framförallt tillverkar eget väteperoxid, idag cirka 6000 liter i timmen. Av en slump blev även Guys far, Garth Sliufko, indragen i företaget på 80-talet och han blev snabbt en del av dess framgång. När Garth tog över tog grossistsidan fart ordentligt. För att få fart på affärerna även på tillverkningssidan gav han sig ut på rundresa i Skandinavien för att hitta företag att tillverka för. Det visade sig vara svårare än väntat.
- När pappa åkte runt i olika städer i Sverige upptäckte han att det var svårt att hitta företag som behövde så stora volymer som han ville komma upp i för att det skulle vara lönsamt. Det fanns otroligt många småföretag, men inga som var tillräckligt stora.

På en av rundresorna beslutade sig Garth för att köpa ett grossistföretag i Sverige och utmana branschen. Att driva ett företag i ett nytt land på distans var svårt och eftersom Garth hade en nyckelroll i företaget i England, fick Guy som 19-åring uppgiften att ta mer kontroll och så småningom flytta till Sverige och hålla ställningarna på plats.
- Det var inte lätt att flytta hit utan att känna någon eller kunna språket, men just då hade vi ingen annan som kunde göra det.
Idag är det tolv år sedan Trade Hair Supplies skulle ta sig in på den svenska marknaden. Då såg branschen annorlunda ut från vad den gör idag. Alla grossister hade endast ett fåtal mindre varumärken som de förhandlade och de stora företagen sålde sina produkter själva. I England distribuerade de flera olika varumärken, och det var deras ambition att göra det även i Sverige.
 

I butiken kan frisörer komma och klämma, känna och dofta på produkterna och sedan köpa precis så många som de behöver, men fortfarande till ett bra pris.


I början var det svårt att hitta företag som ville sälja sina produkter via dem men eftersom de redan hade varumärkena i England kunde de utmana de rådande normerna. Trade Hair Supplies öppnade en butik i Mölndal och en i Malmö innan de beslutade sig för att utöka sin strategi och erbjuda frisörprodukter online till alla frisörer i hela Sverige.
- Det är stor skillnad mellan den engelska och den svenska frisörbranschen. I England är ungefär 60 % av frisörerna mobila, där de åker runt och klipper sina kunder i hemmen eller på sjukhus och boenden. Därför köper de också sina produkter de behöver för dagen i någon av de cirka 600 grossistbutikerna som finns runt om i landet.

På grund av de olika förutsättningarna länderna emellan var det svårt att få företaget i rullning. Ett tag funderade Guy på att flytta tillbaka men hade då skaffat sig en svensk familj som höll honom kvar. Han insåg att han var tvungen att få det att fungera. I början av 2013 köpte han företaget av sin familj och sedan dess har det vuxit i en rasande hastighet. De senaste fyra åren har de ökat omsättningen med 250 %.
- Jag och min far har fortfarande en nära relation, och allt detta hade inte varit möjligt utan hans stöd, men nu när han kommer och hälsar på är det mest för att träffa barnbarnen.
 


Trade Hair Supplies affärsmodell är inspirerad av marknaden i England och går ut på att de säljer frisörprodukter till bra priser oavsett volym. Även de frisörer som köper sina produkter styckvis får det bästa priset för varan.
- På det här sättet blir det mer stabilt och alla frisörer får ett rättvist pris. Det ska inte vara så att små företag ska missgynnas för att de inte kan hålla så stora lager.
När Trade Hair Supplies startade i Sverige distribuerade de mest stora och välkända varumärken men de senaste åren har de satsat mer på att distribuera fler egna märken som är unika på den svenska marknaden.
- Vi vill kunna växa med produkter som inte finns hos andra grossister. Vi har ökat vårt sortiment med mer än 100 % på bara ett år. Att ha unika varumärken är något vi också ser gynnar frisörerna. Om alla frisörer har samma produkter kommer kunden att välja att köpa sina produkter där det är billigast. Om man har ett unikt märke är priset inte längre ett lika stort konkurrensmedel.

Trade Hair Supplies är lyhörda för sina kunder. De ser en stark trend bland svenska frisörer att minska miljöpåverkan och att köpa närproducerade produkter blir allt mer viktigt. Många av deras egna produkter produceras i Italien men för att möta kundernas önskemål har de bland annat tagit in idHAIR som produceras i Svedala och är godkända för Grön Salong.
- IdHAIR är otroligt populärt, kunderna gillar produkterna och konceptet. Det är just de lite mindre företagen med produktion i Skandinavien som växer idag.

Hela artikeln i Hairmagazine kan ni läsa HÄR

personal